Layout A (with pagination)

טורים ודעות

עוד 50 שנה חרדיות יהיו בכנסת

נפתלי אלנברג, חרדים קרא עוד...

בעקבות הבחירות, כמו על פי תסריט קבוע מראש, עלתה שוב בקול רעש גדול סוגיית "מעמד האישה החרדית בציבוריות הישראלית". נשים וגברים מגיבים במאמרים. והחלוקה אינה רק לפי הצפוי על פי המגדר – גברים נגד או נשים בעד. לכל אחד יש כאן דעה על אף שמדובר בשאלה הלכתית או השקפתית התלויה במצב ובזמן.
שכן, אני יוצא מנקודת הנחה שעוד חמישים שנה (אם לא נזכה לגאולה עד אז) נשים חרדיות יכהנו בכנסת מטעם מפלגות חרדיות. נקודה.
לא משנה אם אנחנו בעד או נגד, תהליכים קורים, ואף אחד כולל ה'צאלמער' מוטקה בלויא עם איומיו לא יכולים לעצור תהליכים. אולי רק להאט.
נטורי קרתא והעדה החרדית צועקים ומוחים על מגוון נושאים במשך שנים, האם זה עזר להם?

לפני חמישים שנה
לא קיבלנו תקציבים מהמדינה, עד 77 כולם ידעו שאסור לקבל תקציבים. כיום כמעט רק בגלל זה אנחנו שולחים את הנציגים לכנסת. טול את נושא התקציבים ותכניס אותו לספר החוקים, כמעט הרגת את חברי הכנסת שלנו.

הגאון הגדול ראש ישיבת פונוביז' ר' בערל פוברסקי אמר בראיון, כי בתשל"ז (עם בחירתו של בגין) בקושי אישרו לקבל 45 אחוז סיוע מתקציב הישיבות, והגדולים אז קבעו כי אסור לקבל יותר. ומדוע? למנוע כך כל יכולת של הממשלה לשלוט על מוסדות החינוך החרדיים. הרבנים הוסיפו כי 'מערכת השנור' של המוסדות חייבת לפעול במלוא העוצמה, כדי להיות ערוכים למצב, בו הממשלה מאיימת בהספקת התקציבים.

לפני חמישים שנה
כולם ידעו שאסור להיכנס לקואליציה כי על ידי זה "נושאים באחריות" וכיום  איך אנחנו מרגישים כשלא נכנסו לקואליציה, ממשלה וראשה שלא מכניסה את החרדים בפנים, זוכה מיד לתואר הנכסף "ממשלת שמד" וכדומה.

לפני חמישים שנה
גם לכהן כשר כולם יודעים שאסור. היום אנחנו כבר בשלב של "סגן שר במעמד של שר ללא שר מעליו", למתקשים, פירוש רש"י: אם זה נראה כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז, הולך כברווז אז זה כנראה ברווז… נו שוין (מעניין שדווקא בקום המדינה שימש הרי"ם לוין כשר).

לפני חמישים שנה…
אפשר להמשיך ולהמשיך, נשים לא עבדו, לא למדו מקצוע, לא פירנסו את בעליהן שיושבים בכולל, נשים וגברים לא למדו באקדמי'ה, ועוד הרבה דברים שלא היה לפני חמישים שנה, רק לפני עשר שנים אסרו להחזיק נייד עם מסרונים והיום יש כבר "הכשר" של חלק מהאוסרים לסמרטפון.

לפני קרוב למאה שנה
עוד לפני קום המדינה בבחירות הראשונות ל"אסיפת הנבחרים כנסת ישראל" פסקו כל הרבנים כולל הרב קוק שלנשים אסור לבחור ולהיבחר, ויותר מזה, גם לגברים אסור לבחור היכן שיש זכות לנשים לבחור ולהיבחר, ורק הרב הספרדי הרב עוזיאל התיר. מה הביא לשינוי, לא ברור. מה שכן ברור לנו שלאחר כ-30 שנה עם קום המדינה הרבנים כולל החרדים פסקו שכולם כולל הנשים חייבים לבחור גם אם נשים נבחרות לכנסת.

 בעוד חמישים שנה
נעלה שוב את כל הכתבות בעד ונגד שאתם כותבים היום. חברה יהיו פדיחות, תחשבו קצת, אתם תתקדמו אז, אתם תהיו חלק מהשינוי, חלקכם ממוביליה, אל תתנו למתנגדיכם העתידיים חרב פיפיות נגדכם, גם אם עכשיו אתם נגד, תשמרו על השפה. חכמים הזהרו בדבריכם.

לקריאת הכתבה במקור

תצלום: קובי גדרון, לע"מ

קרא עוד...
טורים ודעות

האביב החרדי

יהודה אדלר, Maveze

יהודה אדלר, Maveze

בימים האחרונים הרחוב החרדי גועש ורועש בעקבות קבוצת חרדיות פמיניסטיות (עד לפני יומיים גם אני לא ידעתי שקיים כזה דבר) שתחת הכותרת: "מנעי קולך – לא נבחרות, לא בוחרות" שלחו מסמך לחברי הכנסת החרדים שבו הם מצהירות על כך שבמידה ולא יהיה ייצוג נשי ברשימות לכנסת הקרובה – נחרים אתכם והן לא תצבענה למפלגות החרדיות.

עד עכשיו לא נשמעה תגובה מצד חברי הכנסת או גדולי הדור, אבל אחד משומריהחומות החרדים, מוטקה בלוי, שמשמש יו"ר משמרת הקודש והחינוך, יצא באיום מאוד פופוליסטי-קיצוני "כל אישה שתתקרב למפלגה שלא בהנהגת גדולי ישראל – תצא בלא כתובה…". איום שכזה נשמר רק לדברים ממש חמורים הנוגעים למבנה "הבית היהודי" כגון אישה שעוברת על דת משה שבמקרה כזה הבית אינו יכול להמשיך להתקיים. השאלה שלי היא: למה הוא בחר באיום הזה דווקא? לפי דעתי כי המחאה הזאת מערערת על התא הבסיסי ביותר בחברה– הבית.

קוים לדמותו של הבית החרדי

במשך שנים הנוער החרדי גדל כשהציר המרכזי עליו בנוי הבית הוא ׳לימוד התורה', ולכן החלוקה תמיד הייתה מאוד ברורה: הגבר- אחראי על מימושה של האידאולוגיה, האישה – אחראית על כך שהאידאולוגיה תוכל להתקיים ללא הפרעה ולכן עול-הפרנסה נפל עליה. כל דבר שנוגע למה שנמצא מחוץ ל'קוקר'(?) נשאר להחלטת גדולי-הדור ולכן החרדים תמיד מצביעים לפי החלטת גדולי-הדור, "ועשית כלל אשר ירוך".

הגולם קם על יוצרו

המחאה נוגעת בכמה נקודת שלגביהם היה קיים סטטוס-קוו במשך שנים: האידאולוגיה – המחאה באה לקדם אג׳נדות הנוגעות לדברים אחרים מלבד 'לימוד תורה'פמיניזם-חרדי, שוק העבודה לנשים, שלא יפטרו אישה בגלל שהיא בהריון (למרות שהחוק קיים הרבה מעסיקים מוצאים כיצד לעקוף אותו) ופוליטיקה. גדולי-התורה לא קובעים יותר למי מצבעים וההחלטה מי יהיה חבר כנסת כבר לא 100% בידיהם. הלכתית – האם מותר לאישה לשמש בתפקיד שרה? ועד כמה חזק כוחם של גדולי הדור בנוגע להחלטות ציבוריות?

לדעתי, הסיבה שבגללה נוצרה המחאה מלכתחילה היא יציאה של נשים חרדיות מהבית – לעבודה או ללימודים – שם הן נתקלו בבעיות שמעבר ל’קוקר ופתאום יש בעיות שמגיעות לפני ה"אידאולוגיה" ונוגעות ל"חיים" עצמם. 

פוליטיקה – הסְפָר האחרון

אני לא יודע אם המחאה בכלל יכולה להצליח במסגרת החברה החרדית? או האם היא בכלל כשרה.

אני מאמין שהמחאה כן צריכה להצליח, לא רק בגלל שיש לנשים החרדיות הרבה מה להוסיף לשיח בציבור החרדי בפרט ובציבור הכללי בכלל, אלא כי היא מבקשת לבחון כיצד תפיסות יסוד חרדיות יתמודדו עם העידן הפוסט-מודרני ואותי מענין, בתור בחור שנמצא בתוך החברה החרדית, לראות כיצד המנהיגים, הפוליטיקאים וגדולי הדור יתמודדו עם הרוחות החדשות שמנשבות בתוך החומות, או האם זה אומר קץ החרדיות as we know it?

האמת זה לא משנה האם המחאה תצליח או לא? האם המפלגות החרדיות יקבלו עוד מנדט או פחות? כאשר מוטקה בלוי איים בכזה איום הוא נותן הסכמה לכך שלא משנה מה יקרה ביום הבחירות. הציבור החרדי צריך להישיר מבט לנשים שלהן ולפני סעודת שבת כאשר שרים את שיר הערצה לאישה – "אשת חייל מי ימצא", הוא צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו לגבי האישה שתמיד היה נראה שהיא מקבלת על עצמה את תפקידה באידיאל כמובן מאליו כלא מובן מאילו בכלל.

אביב העמים הגיע גם לתוך הבית החרדי!

פורסם ב Maveze

10.12.14

קרא עוד...
טורים ודעות

יש נשים שבחירותיהן לא מתמצות בקניות

פייני סוקניק, חרדים קרא עוד...

את המאמר הזה אני כותבת מתוך כאב אמיתי. לא מתוך רצון להתריס נגד, לא מתוך מקום מתנשא או דורש מקום . המאמר הזה נכתב בשמן של עשרות ומאות נשים נוספות. את רובן אני מכירה באופן אישי. "אשה חרדית" קראתי, כפי שהן קראו ודאי, עושה רצון בעלה. בכל דבר וענין. אשה חרדית, לא מתלבטת בדבר, היא לא צריכה להחליט מעבר להחלטות חשובות כמו ריהוט לדירה, או מציאת שידוך לילדיה/ אשה חרדית, ספונה היא בשקט ובבטחה בין כתלי ביתה. ובעלה – הוא שר החוץ שמשמש לה לפה ולקול בוחר.

הלואי והייתי ממשיכה להאמין בזה. באגדה החרדית המתוקה הזו. הלואי ויכולתי להמשיך לספר לעולם שכך זה אצל כולן. אבל לצערי, האמת מעט שונה. האמת היא שיש נשים שצריכות לקום לבד, להשמיע את קולן בשביל עצמן ובשביל משפחתם.

יש נשים שההתפכחות מהחלום של "אשה טובה  עושה רצון בעלה" הובילה אותן למקלט "בת מלך" לנשים חרדיות שסבלו מאלימות בלתי נסבלת בשם המשפט הזה ומשפטים דומים לו. יש נשים שלא הגיעו למקלט, אבל בעקבות תהליך גירושין הן נשארו להתמודד עם ההשלכות הכלכליות, החברתיות והאישיות  הלא פשוטות בעליל (תתפלאו, לא תמיד הן יזמו את הגירושין לבדן. לפעמים זו היתה ההחלטה  משותפת ולפעמים  הצד השני יזם).

האם אותן נשים, שצריכות להחליט לבד עבור מי להצביע כבר לא נחשבות כנשים חרדיות, כיון שהן לא עושות רצון בעליהן? אותן נשים  צריכות להתמודד  עם חוסר קבלה של ילדיהן לבתי ספר. עם בעלי דירות שלא מוכנים להשכיר להן דירות כי הן גרושות. עם מעסיקים שאינם מוכנים להעסיק נשים גרושות  ועם חברה שדוחה אותן על כך שהן כבר לא ב"מיינסטרים".

לא רק בחירת ספות

אותן נשים נאבקות  יום יום  במצבים הרבה יותר מורכבים מבחירת רהיטים. הן  נאלצות להשמיע את קולן בכל מקום: בבתי דין, בבתי משפט, בלשכות הרווחה, במקומות הלימוד והעבודה. אין להן פרווילגיה של לשלוח אחרים בשבילן ובשביל משפחתן.

הן משמיעות את קולן, כי אין להן ברירה.

הן נלחמות להיות חלק מהחברה שלעיתים דוחה אותן. הן צריכות מישהו או מישהי שתדבר בשבילן במקומות המשמעותיים.

הדבר האחרון שהן צריכות זו דחיה נוספת חברתית  בשם האמרה  "אשה חרדית טובה היא  רק כזו העושה רצון  בעלה" וכל שאר הנשים, שמעזות וצריכות להשמיע את קולן, הן כבר לא בחברה שלנו.
אמירת חז"ל "אשה כשרה עושה רצון בעלה" ודאי לא כוונה כדי  להוציא נשים כאלה או אחרות מחוץ לחברה אליה הן שייכות .

נשים חרדיות  כאלה ואחרות המתמודדות בעניינים נוספים צריכות ייצוג שישמיע את קולן בעניינים שקשורים אליהן ואל חייהן. לא בכל מקום וענין ניתן לפנות לבעל.

לא בכל ענין מתאים בכלל לפנות לגבר.

איני חושבת שבאמירה אחת כזו או אחרת ניתן להפוך נשים אלו או אחרות לחלק מהחברה או לדחותן מהחברה.

ההגדרה "חרדי" או "חרדית " היא הרבה יותר מורכבת משתי מילים או ממשפט אחד הקובע מי בפנים ומי בחוץ.

רק אל תעצמו עיניים

אני אשה חרדית השמחה להיות חלק מהחברה החרדית. מביטה על החברה בעין אוהבת אבל ריאלית. לא מפחדת לראות את הדברים הפחות מושלמים-מתוך רצון  לתקן ולשפר.

יש מקום לשמוע את קולן של הנשים. אפשר ורצוי להתווכח על הדרך, על המקום והדרך הנכונה לעשות זאת. אבל  אל תעצמו עיניים כי האמירה "מה שלא רואים-לא קיים" היא כבריחה מהמציאות ולא דרך התמודדות מתאימה.

זה פוגע בנו – כחברה,זה פוגע בכל אשה ואשה שמתמודדת לבדה בעינינים שונים.

זו יכולה להיות אחותכם, גיסתכם , אמכם או בתכם.

אל תשאירו אותן להתמודד לבד.

אל תתעלמו מהצורך, זה בנפשינו.

הכותבת היא יו"ר ארגון "באשר תלכי" המסייע לנשים ולמשפחות חרדיות במצבי גירושין ופרידה.

לקריאת המאמר במקור

תצלום: עזרא לנדאו

קרא עוד...
מהתקשורת

גברים, ח"כית חרדית זה גם האינטרס שלכם

אליעזר היון- Ynet

אליעזר היון- Ynet

קמפיין החרדיות "מנעי קולך ממפלגות ללא נשים", הולך וצובר תאוצה – וזה הזמן שלנו, הגברים החרדים, להכריז: ייצוג נשים חרדיות בתפקידים ציבוריים, הוא אינטרס שלנו. שלנו ממש, ולא (רק) של הנשים האמיצות שמבקשות לחולל את המהפכה.

ההיסטוריה של מאבקי הנשים הדתיות לזכות השפעה ציבורית חוזרת על עצמה, רק שכעת אין לחברה החרדית די אומץ לקבל את השינויים כבעבר. וזה מה שחסר: אומץ, שכן עם הסוגיה ההלכתית וההיסטוריה התרבותית עוד היינו מסתדרים.

רוב הצעירים החרדים שעמם שוחחתי בימים האחרונים, כלל לא ידעו כי עד לפני פחות ממאה שנים, לנשים חרדיות ולא-חרדיות גם לא ניתנה הזכות להצביע. בדיוק כמו התנועה הסופרג'יסטית, נאבקו הנשים הדתיות על זכותן בשנות העשרים של המאה הקודמת, אך היהדות החרדית בראשות "גדולי הדור" פתחה במאבק חריף שלא לאפשר את אותו "איסור חמור" הפוגע בצניעותה של האישה.

הגברים החרדים באותם הימים הציפו את ירושלים בכרזות האוסרות על נשים לבחור, ניסו לחבל פיזית בהליך הבחירות, והמאבק היה כל כך חריף, עד שהבחירות הכלליות למועצה הארץ-ישראלית נדחו שש פעמים דווקא ביוזמתה של תנועת "המזרחי", שקיבלה "רגליים קרות" מהחזית החרדית האימתנית. רק בשנת 1925 בוטל באופן סופי איסור ההצבעה לנשים בקרב בני היישוב החדש.

הזמן בא והכריע

נשמע מדומיין? סוריאליסטי? על פי הלמ"ס חיות בישראל יותר נשים מגברים, כך שלא קשה לדמיין את הירידה החדה במספר המנדטים החרדיים ללא הצבעתן. בתרחיש האופטימי ביותר, מדובר ביותר ממחצית – ובמילים אחרות, כשמונה מנדטים בסך הכל לש"ס ו"יהדות התורה" גם יחד. אז מה קרה? כיצד נוהרות היום הנשים החרדיות בהמוניהן לקיים את ציווי הרבנים להצביע למפלגה חרדית? ניזכר בדבריו של השופט מנחם אלון: "בא וראה כמה גדולים היו דבריו של הרב וינברג בעל 'שרידי אש' בכותבו שבחילוקי הדעות בנושא סוגייתינו (בחירת נשים) 'נניח הדבר לזמן שיבוא ויכריע'. והזמן אכן בא והכריע. הנה כי כן שלושה אבירי רועים שבדור הקודם סברו ופסקו שאין לאישה אף זכות בחירה אקטיבית… אך הזמן בא והכריע שלא כדעתם. בכל ציבור שומרי התורה והמצוות, ללא יוצא מן הכלל, חסידים כמתנגדים, חרדים כדתיים-לאומיים, על מחנותיהם ופלגיהם, משתתפות נשים… זהו המנהג ושוב אין איש מערער עליו".

בהמשך ישיר לדברי הרב וינברג, ניתן לקבוע: הזמן בא והכריע. הגיע העת לשילובן של נשים בפוליטיקה, ולייצוגן על ידי בנות מינן. האמירות כי "אין דרכן של נשים", או "אין כבודה של אישה" אינן רלוונטיות עוד כאשר נשים, גם חרדיות, ממלאות תפקידים ציבוריים כבדי משקל: מנהלות לשכות, רופאות וראשות מחלקות, סוחרות, ואפילו טוענות רבניות.

התפיסה החרדית הממאנת להתעמת עם הנושא, איננה אלא גישה פחדנית המציעה לטמון את הראש בחול אל מול השינויים הסוציאליים המתחוללים גם בה עצמה.

במספר המנדטים החרדיים ללא הצבעתן. בתרחיש האופטימי ביותר, מדובר ביותר ממחצית – ובמילים אחרות, כשמונה מנדטים בסך הכל לש"ס ו"יהדות התורה" גם יחד.

אז מה קרה? כיצד נוהרות היום הנשים החרדיות בהמוניהן לקיים את ציווי הרבנים להצביע למפלגה חרדית? ניזכר בדבריו של השופט מנחם אלון: "בא וראה כמה גדולים היו דבריו של הרב וינברג בעל 'שרידי אש' בכותבו שבחילוקי הדעות בנושא סוגייתינו (בחירת נשים) 'נניח הדבר לזמן שיבוא ויכריע'. והזמן אכן בא והכריע. הנה כי כן שלושה אבירי רועים שבדור הקודם סברו ופסקו שאין לאישה אף זכות בחירה אקטיבית… אך הזמן בא והכריע שלא כדעתם. בכל ציבור שומרי התורה והמצוות, ללא יוצא מן הכלל, חסידים כמתנגדים, חרדים כדתיים-לאומיים, על מחנותיהם ופלגיהם, משתתפות נשים… זהו המנהג ושוב אין איש מערער עליו".

בהמשך ישיר לדברי הרב וינברג, ניתן לקבוע: הזמן בא והכריע. הגיע העת לשילובן של נשים בפוליטיקה, ולייצוגן על ידי בנות מינן. האמירות כי "אין דרכן של נשים", או "אין כבודה של אישה" אינן רלוונטיות עוד כאשר נשים, גם חרדיות, ממלאות תפקידים ציבוריים כבדי משקל: מנהלות לשכות, רופאות וראשות מחלקות, סוחרות, ואפילו טוענות רבניות.

התפיסה החרדית הממאנת להתעמת עם הנושא, איננה אלא גישה פחדנית המציעה לטמון את הראש בחול אל מול השינויים הסוציאליים המתחוללים גם בה עצמה.

מסע עימותים משפיל ומיותר

וכאן מופיעים אנחנו, הגברים. שכן אם חפצי חיים חברתיים חרדים אנו, מאבק הנשים החרדיות שייך גם לנו. "הזמן בא והכריע",

ולנו נותר לבחור – לנוע אתו, או להיוותר מאחור כחברה מנוונת, מדולדלת, חסרת חיים, בדיוק כמו בני היישוב הישן שסירבו לשינויים הסוציאליים והתרבותיים של המאה הקודמת. הם, להזכירכם, מצאו עצמם בשולי החברה החרדית, עם הכינוי המוכר והלא מחמיא "העדה החרדית ממאה שערים".

ברור לכל כי בעתיד הלא רחוק, יכהנו נשים חרדיות כחברות כנסת, ואיש לא יוכל למנוע זאת מהן. מדוע איפוא להמתין ולחוות את מסע העימותים המשפיל והמיותר הזה?

ומה יהיה עם ההלכה? אתם שואלים. האם מותר להטמיע את המציאות החדשה בהלכה, גם כאשר היא נוגדת את פסקי הרבנים האוסרים את בחירתן של נשים? היזכרו נא בסוגיית הזכות לבחור, שבה גילתה היהדות החרדית גמישות מפתיעה, ואיפשרה למיליוני נשים חרדיות לפקוד את הקלפי, על אף האיסור הגורף של גדולי הדור הקודם. גם כיום ניתן לייצר אלסטיות הלכתית שתתיר לנשים זכות הצבעה פאסיבית (הזכות להיבחר). נדרש רק מעט רצון טוב, וגם אומץ.

פורסם באתר ynet

18.12.14

 

קרא עוד...
טורים ודעות

הנשים החרדיות שאומרות "לא!"

 יערית אלבז- מאמע

המונח בחירות משמש גם כתזמון הטוב ביותר להשמיע קול. הוא מתעצם יותר כאשר כולם זקוקים וצריכים אותך, גם הקולות החלשים ביותר, אלו הזניחים שבימי ה"שגרה הפוליטית".כי לצעוק צריך לעורר מחאה ובפרובוקציה, ואז אתה מקסימום מקבל לייק בפייס. בבחירות, לעומת זאת, הכל בהרבה יותר פשוט: רק תגיד, תבקש יפה, בלי לצעוק ומיד קולך יישמע. במיוחד אם אתה חכם ועוטף את בקשתך בכל הסרטים האפשריים. חברתי, זניח, מופלא, עדתי, את זה שאף אחד לא טיפל בו עד כה והוא משליך על מגזר שלם.

אבל כאן, יש לנו מקרה דומה (שונה?). העיתוי שנבחר אמנם מתבקש, אבל מי שמכירה את הנפשות הפועלות יודעת שהן היו שם תקופה ארוכה קודם לכן וזוהי קריאתן:

"לא משנה אם את שסניקית אגודאית ליטאית מזרחית או חסידית. אין לך ייצוג במפלגות החרדיות, לא סופרים אותך! אפליה זו מעוגנת בתקנון המפלגות שלא מאפשר לנשים להיבחר בשורותיהן. את מוזמנת להכיר את פתק הבחירות החדש שלך – לא נבחרת, לא בוחרת!".

האם אביב חרדי בפתח?

בתרגום הטקסט המחאתי: נשים חרדיות שמאמינות בעצמן כי הן יכולות ורוצות, צריכות להיות במקום הזה. נשים חרדיות יכולות לתרום ולהניע תהלכים פוליטיים, האם אכן מקומן שם? ומהי הדרך הנכונה לפעול להשגת המטרה?

נקודת השוויון כאן זועקת, המערכת הפוליטית חייבת "תוסף תזונתי הכרחי", הרי יש שם נשים ממילא, למה שהן לא ייצגו את ציבור הנשים החרדיות בעצמן ולא על-ידי גבר או אישה שמיוצגת מטעם מגזר אחר? הן מכירות טוב יותר את ציבור הנשים החרדיות ומחוברות יותר לצורכי המגזר.

השאלות שצריכות להשאל הן: מיהי חרדית? (אם היא מעוניינת דווקא לייצג במפלגה חרדית, שהסבירות לכך בשלב הנוכחי כמעט אפסית),מהי דרכה החברתית? אילו פעילויות ויכולות היא תוכל לממש במרחב הפוליטי, על מנת להביא לשינוי ותועלת, והאם רצונה להשתלב הוא על מנת לייצג ולהועיל לציבור, ולא כצעד מחאתי בלבד? (שאלות מעין אלו אמור להשאל כל נציג ציבור לאו דווקא אישה).

יהיה מעניין לראות מי מהמפלגות החרדיות תוותר על האגו המפלגתי, תרים את הכפפה ללא פחד מתגובות מגזריות ותאפשר שילוב של נשים חרדיות במשכן הדמוקרטיה הישראלי. הנשים החרדיות נמצאות ומניעות תהליכים בכל מקום. האם מקומן גם שם? אם כן, כל היתר הוא עניין של זמן.

פורסם באתר מאמע

5.12.14

קרא עוד...