Latest Articles

אני חרדית, ומגיע לי ייצוג נשי בכנסת

עו"ד שפרה קפלן, בחדרי חרדים

עו"ד שפרה קפלן מסבירה למה דרושה כל כך אישה חרדית בכנסת, ומדוע נאלצו נשות המחאה לעורר שיח מבחוץ?

הראשון בדצמבר 1955, ארצות הברית: אישה פשוטה, תופרת בשם רוזה לואיז פארקס, במעשה קטן, מתחילה להוביל לשינוי ענק. היא מסרבת לפנות את מקומה לאדם לבן, כפי שדרש החוק באותם הימים. נהג האוטובוס הזהיר אותה: "אני אביא למעצרך", אך פארקס השיבה: "לא עליתי לאוטובוס כדי להיעצר, עליתי לאוטובוס כדי להגיע הביתה". פארקס נשפטה והורשעה בהפרת הסדר הציבורי, וסירובה נחשב לפעולה הראשונה והמכוננת במאבק לביטול ההפרדה הגזעית.

בימים האחרונים השיח הפנים חרדי בתוכנו הנשים וגם בקרב הגברים לא מפסיק לפעפע. אנחנו מרגישות כי דברים באמת יכולים להשתנות. אבל הכוח לשנות צריך הרבה אומץ, הרבה מאמץ, הרבה השקעה, הרבה שינוי תודעה, שינוי חקיקה, שינוי שכבר קיים בכל התחומים האחרים נכון להיום, ותקוע בנקודה אחת, בלי סיבה הגיונית ומוצדקת. איך אמר נלסון מנדלה המהפכן, כי "דברים תמיד ניראים בלתי אפשריים עד שהם נעשים". אנחנו הנשים החרדיות, שרוצות לעורר את השינוי הזה, "לא עלינו ל'אוטובוס' כדי להיות מוקעות מהציבור החרדי ולייצר "חרדיות חדשה" עלינו ל'אוטובוס' כדי להיכנס לתוך הבית ולהיות חלק פעיל ממנו".

כל אחד מהימים האחרונים היה יום סוער עבורי. הדואליות ברצון לקחת חלק פעיל ולצאת "החוצה" מול החשש המשתק להיות מוקעת חברתית כ"לא חרדית".

כמשפטנית, הנני פעילה בקבוצה העוסקת בחוק ובמשפט, ובעוד "משמרת הצניעות" ושלוחותיה יוצאים באיומים והוקעה חברתית של נשים שהעזו להביע דעתן על רצונן בהצבת אישה חרדית כח"כ, העליתי שם את ההיבט המשפטי – האם יש עבירה על החוק בהשמעת איומים אלו? ציינתי כי ככל שנשמעים יותר ויותר איומים, מתעורר בי רצון חזק להפוך לאקטיביסטית. לקום, ולעשות הכל כדי שהחוק יעצור את איומים אלו ואת אומרם. באותה נשימה ציינתי ביאוש, וכי מה עלי לעשות?! וכי מה החטא בלחלום על תיקון העולם בעוד ברקע נשמעים איומים כגון אלו?

נקודת ההשקה בין דרישה להצבת אישה חרדית ברשימה לכנסת למצב הקיים עוררה את סוגיית ה"מיהו חרדי". ובעוד היא צפה במלוא כיעורה, אנו מבינים יותר את האוקסימורון שבה. "אין נשים חרדיות שחושבות כמותכן ואם הן חושבות כך, הרי שאינן חרדיות". הרי כל אחת מאיתנו, לא משנה מה לבושה והליכותיה תעבור מסע כזה של דה לגיטימציה. ומי יודע כמה "חרדיות אמיתיות" חושבות כך בשקט, אך בוחרות לשתוק בשל הפחד מההוקעה הזו? אף אני התלבטתי רבות אם להעז להשמיע את קולי, וגם בכתיבת שורות אלו, ובשליחת מאמר זה אני תוהה ביני לביני אם עושה אני את הדבר הנכון בכך שמעזה להגיד בקול מה שמצופה מאתנו להשאיר בשקט. ואתמהה: מדוע אנחנו צריכות לפחד ולחשוש מלהביע דעתנו ולהשמיעה?! החושבות והחושבים אחרת מאיתנו – שישמיעו אף הם את דעתם, יתמודדו מול טיעוני, נתמודד אני וחברותי מול טיעוניהם. למה ישנו צד הנמצא במקום מאוים ומפוחד?

אנחנו נשים חרדיות, ולא מחפשות להתחפש למשהו שאנחנו לא ולחפש ולקושש השמעת קולנו במקום אחר. הלוואי שהיו נותנים לנו במה בעיתונות ובבטאונים המפלגתיים ולא היינו נאלצות לעורר את השיח מבחוץ. בתוך עמנו אנו יושבות וכאלה אנחנו רוצות להישאר. גם אתם הגולשים פה באינטרנט ומטקבקים במחי מקלדת שאיננו חרדיות לטעמכם, יש מישהו שחושב עליכם את אותם דברים רק בגלל שיש לכם Wifi פרטי משלכם.

חובתנו להדגיש כי חלק עיקרי ממנו יצאה לדרך מחאת ה"לא נבחרות לא בוחרות" נובעת מאותו אידיאל מקודש אותו החלה שרה שנירר (מודל לחיקוי ולהערצה) העצמת הנשים לצורך קיומו של בית יהודי כשר, בית של תורה, ובכלל לאפשר את המשך האפשרות הזו. אנחנו הנשים החרדיות הנדרשות לאחוז בשני כובעים חשובים: 1. פרנסת הבית 2. להיות עקרת הבית ולהשקיע בגידול הילדים וחינוכם. אנחנו זקוקות לצורך כך לתנאים בהתאם. למרבה הצער, במצב העכשווי כיום, יש הרבה מה לקדם, מה לשפר, מה לייעל, מה לעזור, מה לתמוך, לצורך קידומן של הנשים החרדיות בלי להשאיר את זכויותיהן ומעמדן מאחור. לצורך קידום כל מטרותיהן של הנשים החרדיות, אין מנוס, אלא מהצבתה של אישה שתהיה להן לפה.

נאמר: "שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך.." אי אפשר להעלים עין ולראות כי הכוח של הדור הבא תלוי בנשים. הדרך הכי טובה להשפיע היא ללכת בתוך העולם. ניקח לדוגמא את אסתר המלכה אשר העדיפה להישאר בבית מרדכי היהודי "באוהל". בצניעות שלה. ועד הרגע האחרון ניסתה להימלט מלפגוש באחשוורוש (בעולם החיצוני) הורה לה גדול הדור, לא רק שהתנגד לכך שתלך אלא: "אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך.." התשועה באה דווקא על ידה. רק מתוך בית המחוקקים ניתן להשפיע על חינוך אחר, ליצור שיח אחר. ההתנגדות הגדולה, הקושי לקבל את המציאות הזו, את הרצון שלנו, הנשים, להיות חלק מהותי מקיומו של העם שלנו אינם מוכיחים מאום מלבד כך שדבר גדול, גם מעשה טוב תמיד מביא איתו התנגדות של כוחות חיצוניים.

אם נקשר זאת לחנוכה, נראה ששתי הנשים אותן מזכירים בהקשר החג מדגישות במעשיהן את יכולתן של הנשים: חנה, ויהודית אשר שתיהן, גיבורות ומנהיגות סמל לדוגמא ומופת.

מי ייתן ותתאחדנה הנשים החרדיות, ותצבנה דמות משמעותית, הראויה לייצגן, והן ראויות לה.

הכותבת עו"ד, יו"ר אגודת הסטודנטים בקריה האקדמית אונו בעבר, יו"ר אירגון הבוגרים כמייצגת הנשים.

לקריאת הכתבה במקור

הרב מרדכי בלוי, אתה מייצג אותי?

אפי שטרן, חרדים 10

השבוע יצא לי להיות בחתונה חרדית, סופר אורתודוקסית,  באולמי וגשל המפוארים (למי שלא מכיר, הם לא באמת מפוארים). באולמי וגשל מתחתנים בדרך כלל בניהם של ראשי ישיבות ואצולת עולם הישיבות הבני-ברקית.

ישבתי לי באולם, מחפש בזוית העין מישהו מוכר לנהל איתו שיחה שתוציא אותי מהמבוכה של להיות לבד (כן קשה לנו להיות עם עצמנו), ומשלא נמצא מכר לשיחת נפש, האזנתי לתזמורת המצוינת שהנעימה בנעימות סלואו שקטות את מנות הפתיחה הבלתי מזוהות.

מהון להון, אני שומע צלילי סקסופון עמוקים וליווי של אורגן וגיטרה חשמלית. משהו בצלילים הזכיר לי שיר מאוד אהוב, אך מה לעשות לא מדובר בשיר חרדי קלאסי (לסקרנים: 'שאריות של החיים' של הרב ע. רייכל), הסתכלתי על האברכים החשובים שישבו שם, והתחברו למוזיקה, והרגשתי שהמיינסטרים החרדי עשה קילומטרים רבים לכיוון המודרנה.

בגילי המזדקן אין הרבה דברים שמרגשים אותי, אבל בראשי שיושב לבד בחתונה, עלתה התמונה המצורפת שתמיד גורמת לי להצפת רגשות.

אדם קשיש וצנום מצולם ב"משרדו" – משרד שמכיל מיטת "פאר, קיר עם שפכטל "חדשני" וספרים מהודרים ועבי כרס. אדם שכל עולמו ב-100 השנים האחרונות נע בין סוגיות התלמוד לסוגיות ציבוריות כבדות משקל.

אדם שמזון גשמי לא מעניין אותו כלל (הוא אוכל שלוש פעמים ביום, ולא שותה בין הארוחות. התפריט שלו מורכב מדייסות, תפוחי אדמה מרוסקים).

אדם שיודע לשלב בין תקיפות, ולא תוקפנות, לדוגמא: בנושא אי ההתפשרות לדיון או נסיון לדיון בוועדת פלסנר, לבין פרגמטיות כמו שילוב נשים חרדיות בהיי-טק.

כן, גם המיינסטרים החרדי נהיה מתון היום בהרבה. אם פעם בעולם הישיבות המשגיח שהיה תופס בחור שהתנצר ובחור ששומע רדיו – ומשווה בין החטאים באותו סולם ענישה, היום בחור ישיבה סטנדרטי שאיננו יודע את התוצאה בין צ'לסי ל'דפורטיבו לה קורניה' נחשב כמלך המלכים; מסעדות נחשבות כארוחת ערב זוגית ומחזקת קשר, ושלל דוגמאות נוספות.

לפני מספר ימים עלתה הסוגיה של נשים חרדיות בכנסת – כן או לא?

הזדעזעתי מתגובה של מייצג הציבור הליטאי (בעיני עצמו), על רצונן של נשים לרוץ ברשימה חרדית, והדרתן מכתובתן. תגובה כוחנית בוטה ומעוררת קבס בכל מי שמוח בקודקודו.

לו היו מתייעצים עם האדם שהכרתי לכם בתמונה, אותו אדם שצניעותו וגדולתו בתורה אינן צריכות ראיה, וזוהי הייתה תגובתו, הייתי מקבלה בעצימת עיניים (אפילו יאמר על ימין שהיא שמאל וכו').

אבל יושב אדם ששבוע לפני התגובה האומללה שלו, ישב באולפן טלוויזיוני מול אמנון לוי ומעלה על שפתיו מילה גסה, והוא הוא מייצג אותי? אתכם? ופוגע בנשים שעליהן הגראי"ל שטיינמן כבר אמר, ואני מצטט: "תנו רבנן האוהב את אשתו כגופו ומכבדה יותר מגופו וכו', וזה לשון הטור בהקדמה לאבן העזר ועל כן ראוי לאדם לאהוב את אשתו כגופו ולכבדה יותר מגופו ולרחם עליה ולשמרה כאשר ישמור אחד מאיבריו, כמו כן היא חייבת לעבדו ולאהבו כנפשו כי ממנו לוקחה".

ולעצם העניין, נשים חרדיות בכנסת רק יעשו טוב לשפה ולשיח, יעדנו את הבוטות בציבור שלנו, ידאגו גם לאוכלוסיות שעד היום הוזנחו בשיח הציבורי החרדי ובכלל.

והדבר הפשוט ביותר הוא, להעלות את הסוגיה הזאת בפני גדול הדור התקיף והפרגמט, מעשי וללא שיקולים זרים כדרכו ב-100 שנותיו, ובא לציון גואל וגולדה לכנסת ישראל.

לקריאת הכתבה במקור

תצלום: קובי גדרון, לע"מ

 

עוד 50 שנה חרדיות יהיו בכנסת

נפתלי אלנברג, חרדים 10

בעקבות הבחירות, כמו על פי תסריט קבוע מראש, עלתה שוב בקול רעש גדול סוגיית "מעמד האישה החרדית בציבוריות הישראלית". נשים וגברים מגיבים במאמרים. והחלוקה אינה רק לפי הצפוי על פי המגדר – גברים נגד או נשים בעד. לכל אחד יש כאן דעה על אף שמדובר בשאלה הלכתית או השקפתית התלויה במצב ובזמן.
שכן, אני יוצא מנקודת הנחה שעוד חמישים שנה (אם לא נזכה לגאולה עד אז) נשים חרדיות יכהנו בכנסת מטעם מפלגות חרדיות. נקודה.
לא משנה אם אנחנו בעד או נגד, תהליכים קורים, ואף אחד כולל ה'צאלמער' מוטקה בלויא עם איומיו לא יכולים לעצור תהליכים. אולי רק להאט.
נטורי קרתא והעדה החרדית צועקים ומוחים על מגוון נושאים במשך שנים, האם זה עזר להם?

לפני חמישים שנה
לא קיבלנו תקציבים מהמדינה, עד 77 כולם ידעו שאסור לקבל תקציבים. כיום כמעט רק בגלל זה אנחנו שולחים את הנציגים לכנסת. טול את נושא התקציבים ותכניס אותו לספר החוקים, כמעט הרגת את חברי הכנסת שלנו.

הגאון הגדול ראש ישיבת פונוביז' ר' בערל פוברסקי אמר בראיון, כי בתשל"ז (עם בחירתו של בגין) בקושי אישרו לקבל 45 אחוז סיוע מתקציב הישיבות, והגדולים אז קבעו כי אסור לקבל יותר. ומדוע? למנוע כך כל יכולת של הממשלה לשלוט על מוסדות החינוך החרדיים. הרבנים הוסיפו כי 'מערכת השנור' של המוסדות חייבת לפעול במלוא העוצמה, כדי להיות ערוכים למצב, בו הממשלה מאיימת בהספקת התקציבים.

לפני חמישים שנה
כולם ידעו שאסור להיכנס לקואליציה כי על ידי זה "נושאים באחריות" וכיום  איך אנחנו מרגישים כשלא נכנסו לקואליציה, ממשלה וראשה שלא מכניסה את החרדים בפנים, זוכה מיד לתואר הנכסף "ממשלת שמד" וכדומה.

לפני חמישים שנה
גם לכהן כשר כולם יודעים שאסור. היום אנחנו כבר בשלב של "סגן שר במעמד של שר ללא שר מעליו", למתקשים, פירוש רש"י: אם זה נראה כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז, הולך כברווז אז זה כנראה ברווז… נו שוין (מעניין שדווקא בקום המדינה שימש הרי"ם לוין כשר).

לפני חמישים שנה…
אפשר להמשיך ולהמשיך, נשים לא עבדו, לא למדו מקצוע, לא פירנסו את בעליהן שיושבים בכולל, נשים וגברים לא למדו באקדמי'ה, ועוד הרבה דברים שלא היה לפני חמישים שנה, רק לפני עשר שנים אסרו להחזיק נייד עם מסרונים והיום יש כבר "הכשר" של חלק מהאוסרים לסמרטפון.

לפני קרוב למאה שנה
עוד לפני קום המדינה בבחירות הראשונות ל"אסיפת הנבחרים כנסת ישראל" פסקו כל הרבנים כולל הרב קוק שלנשים אסור לבחור ולהיבחר, ויותר מזה, גם לגברים אסור לבחור היכן שיש זכות לנשים לבחור ולהיבחר, ורק הרב הספרדי הרב עוזיאל התיר. מה הביא לשינוי, לא ברור. מה שכן ברור לנו שלאחר כ-30 שנה עם קום המדינה הרבנים כולל החרדים פסקו שכולם כולל הנשים חייבים לבחור גם אם נשים נבחרות לכנסת.

 בעוד חמישים שנה
נעלה שוב את כל הכתבות בעד ונגד שאתם כותבים היום. חברה יהיו פדיחות, תחשבו קצת, אתם תתקדמו אז, אתם תהיו חלק מהשינוי, חלקכם ממוביליה, אל תתנו למתנגדיכם העתידיים חרב פיפיות נגדכם, גם אם עכשיו אתם נגד, תשמרו על השפה. חכמים הזהרו בדבריכם.

לקריאת הכתבה במקור

תצלום: קובי גדרון, לע"מ

האביב החרדי

יהודה אדלר, Maveze

יהודה אדלר, Maveze

בימים האחרונים הרחוב החרדי גועש ורועש בעקבות קבוצת חרדיות פמיניסטיות (עד לפני יומיים גם אני לא ידעתי שקיים כזה דבר) שתחת הכותרת: "מנעי קולך – לא נבחרות, לא בוחרות" שלחו מסמך לחברי הכנסת החרדים שבו הם מצהירות על כך שבמידה ולא יהיה ייצוג נשי ברשימות לכנסת הקרובה – נחרים אתכם והן לא תצבענה למפלגות החרדיות.

עד עכשיו לא נשמעה תגובה מצד חברי הכנסת או גדולי הדור, אבל אחד משומריהחומות החרדים, מוטקה בלוי, שמשמש יו"ר משמרת הקודש והחינוך, יצא באיום מאוד פופוליסטי-קיצוני "כל אישה שתתקרב למפלגה שלא בהנהגת גדולי ישראל – תצא בלא כתובה…". איום שכזה נשמר רק לדברים ממש חמורים הנוגעים למבנה "הבית היהודי" כגון אישה שעוברת על דת משה שבמקרה כזה הבית אינו יכול להמשיך להתקיים. השאלה שלי היא: למה הוא בחר באיום הזה דווקא? לפי דעתי כי המחאה הזאת מערערת על התא הבסיסי ביותר בחברה– הבית.

קוים לדמותו של הבית החרדי

במשך שנים הנוער החרדי גדל כשהציר המרכזי עליו בנוי הבית הוא ׳לימוד התורה', ולכן החלוקה תמיד הייתה מאוד ברורה: הגבר- אחראי על מימושה של האידאולוגיה, האישה – אחראית על כך שהאידאולוגיה תוכל להתקיים ללא הפרעה ולכן עול-הפרנסה נפל עליה. כל דבר שנוגע למה שנמצא מחוץ ל'קוקר'(?) נשאר להחלטת גדולי-הדור ולכן החרדים תמיד מצביעים לפי החלטת גדולי-הדור, "ועשית כלל אשר ירוך".

הגולם קם על יוצרו

המחאה נוגעת בכמה נקודת שלגביהם היה קיים סטטוס-קוו במשך שנים: האידאולוגיה – המחאה באה לקדם אג׳נדות הנוגעות לדברים אחרים מלבד 'לימוד תורה'פמיניזם-חרדי, שוק העבודה לנשים, שלא יפטרו אישה בגלל שהיא בהריון (למרות שהחוק קיים הרבה מעסיקים מוצאים כיצד לעקוף אותו) ופוליטיקה. גדולי-התורה לא קובעים יותר למי מצבעים וההחלטה מי יהיה חבר כנסת כבר לא 100% בידיהם. הלכתית – האם מותר לאישה לשמש בתפקיד שרה? ועד כמה חזק כוחם של גדולי הדור בנוגע להחלטות ציבוריות?

לדעתי, הסיבה שבגללה נוצרה המחאה מלכתחילה היא יציאה של נשים חרדיות מהבית – לעבודה או ללימודים – שם הן נתקלו בבעיות שמעבר ל’קוקר ופתאום יש בעיות שמגיעות לפני ה"אידאולוגיה" ונוגעות ל"חיים" עצמם. 

פוליטיקה – הסְפָר האחרון

אני לא יודע אם המחאה בכלל יכולה להצליח במסגרת החברה החרדית? או האם היא בכלל כשרה.

אני מאמין שהמחאה כן צריכה להצליח, לא רק בגלל שיש לנשים החרדיות הרבה מה להוסיף לשיח בציבור החרדי בפרט ובציבור הכללי בכלל, אלא כי היא מבקשת לבחון כיצד תפיסות יסוד חרדיות יתמודדו עם העידן הפוסט-מודרני ואותי מענין, בתור בחור שנמצא בתוך החברה החרדית, לראות כיצד המנהיגים, הפוליטיקאים וגדולי הדור יתמודדו עם הרוחות החדשות שמנשבות בתוך החומות, או האם זה אומר קץ החרדיות as we know it?

האמת זה לא משנה האם המחאה תצליח או לא? האם המפלגות החרדיות יקבלו עוד מנדט או פחות? כאשר מוטקה בלוי איים בכזה איום הוא נותן הסכמה לכך שלא משנה מה יקרה ביום הבחירות. הציבור החרדי צריך להישיר מבט לנשים שלהן ולפני סעודת שבת כאשר שרים את שיר הערצה לאישה – "אשת חייל מי ימצא", הוא צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו לגבי האישה שתמיד היה נראה שהיא מקבלת על עצמה את תפקידה באידיאל כמובן מאליו כלא מובן מאילו בכלל.

אביב העמים הגיע גם לתוך הבית החרדי!

פורסם ב Maveze

10.12.14

יש נשים שבחירותיהן לא מתמצות בקניות

פייני סוקניק, חרדים 10

את המאמר הזה אני כותבת מתוך כאב אמיתי. לא מתוך רצון להתריס נגד, לא מתוך מקום מתנשא או דורש מקום . המאמר הזה נכתב בשמן של עשרות ומאות נשים נוספות. את רובן אני מכירה באופן אישי. "אשה חרדית" קראתי, כפי שהן קראו ודאי, עושה רצון בעלה. בכל דבר וענין. אשה חרדית, לא מתלבטת בדבר, היא לא צריכה להחליט מעבר להחלטות חשובות כמו ריהוט לדירה, או מציאת שידוך לילדיה/ אשה חרדית, ספונה היא בשקט ובבטחה בין כתלי ביתה. ובעלה – הוא שר החוץ שמשמש לה לפה ולקול בוחר.

הלואי והייתי ממשיכה להאמין בזה. באגדה החרדית המתוקה הזו. הלואי ויכולתי להמשיך לספר לעולם שכך זה אצל כולן. אבל לצערי, האמת מעט שונה. האמת היא שיש נשים שצריכות לקום לבד, להשמיע את קולן בשביל עצמן ובשביל משפחתם.

יש נשים שההתפכחות מהחלום של "אשה טובה  עושה רצון בעלה" הובילה אותן למקלט "בת מלך" לנשים חרדיות שסבלו מאלימות בלתי נסבלת בשם המשפט הזה ומשפטים דומים לו. יש נשים שלא הגיעו למקלט, אבל בעקבות תהליך גירושין הן נשארו להתמודד עם ההשלכות הכלכליות, החברתיות והאישיות  הלא פשוטות בעליל (תתפלאו, לא תמיד הן יזמו את הגירושין לבדן. לפעמים זו היתה ההחלטה  משותפת ולפעמים  הצד השני יזם).

האם אותן נשים, שצריכות להחליט לבד עבור מי להצביע כבר לא נחשבות כנשים חרדיות, כיון שהן לא עושות רצון בעליהן? אותן נשים  צריכות להתמודד  עם חוסר קבלה של ילדיהן לבתי ספר. עם בעלי דירות שלא מוכנים להשכיר להן דירות כי הן גרושות. עם מעסיקים שאינם מוכנים להעסיק נשים גרושות  ועם חברה שדוחה אותן על כך שהן כבר לא ב"מיינסטרים".

לא רק בחירת ספות

אותן נשים נאבקות  יום יום  במצבים הרבה יותר מורכבים מבחירת רהיטים. הן  נאלצות להשמיע את קולן בכל מקום: בבתי דין, בבתי משפט, בלשכות הרווחה, במקומות הלימוד והעבודה. אין להן פרווילגיה של לשלוח אחרים בשבילן ובשביל משפחתן.

הן משמיעות את קולן, כי אין להן ברירה.

הן נלחמות להיות חלק מהחברה שלעיתים דוחה אותן. הן צריכות מישהו או מישהי שתדבר בשבילן במקומות המשמעותיים.

הדבר האחרון שהן צריכות זו דחיה נוספת חברתית  בשם האמרה  "אשה חרדית טובה היא  רק כזו העושה רצון  בעלה" וכל שאר הנשים, שמעזות וצריכות להשמיע את קולן, הן כבר לא בחברה שלנו.
אמירת חז"ל "אשה כשרה עושה רצון בעלה" ודאי לא כוונה כדי  להוציא נשים כאלה או אחרות מחוץ לחברה אליה הן שייכות .

נשים חרדיות  כאלה ואחרות המתמודדות בעניינים נוספים צריכות ייצוג שישמיע את קולן בעניינים שקשורים אליהן ואל חייהן. לא בכל מקום וענין ניתן לפנות לבעל.

לא בכל ענין מתאים בכלל לפנות לגבר.

איני חושבת שבאמירה אחת כזו או אחרת ניתן להפוך נשים אלו או אחרות לחלק מהחברה או לדחותן מהחברה.

ההגדרה "חרדי" או "חרדית " היא הרבה יותר מורכבת משתי מילים או ממשפט אחד הקובע מי בפנים ומי בחוץ.

רק אל תעצמו עיניים

אני אשה חרדית השמחה להיות חלק מהחברה החרדית. מביטה על החברה בעין אוהבת אבל ריאלית. לא מפחדת לראות את הדברים הפחות מושלמים-מתוך רצון  לתקן ולשפר.

יש מקום לשמוע את קולן של הנשים. אפשר ורצוי להתווכח על הדרך, על המקום והדרך הנכונה לעשות זאת. אבל  אל תעצמו עיניים כי האמירה "מה שלא רואים-לא קיים" היא כבריחה מהמציאות ולא דרך התמודדות מתאימה.

זה פוגע בנו – כחברה,זה פוגע בכל אשה ואשה שמתמודדת לבדה בעינינים שונים.

זו יכולה להיות אחותכם, גיסתכם , אמכם או בתכם.

אל תשאירו אותן להתמודד לבד.

אל תתעלמו מהצורך, זה בנפשינו.

הכותבת היא יו"ר ארגון "באשר תלכי" המסייע לנשים ולמשפחות חרדיות במצבי גירושין ופרידה.

לקריאת המאמר במקור

תצלום: עזרא לנדאו

גברים, ח"כית חרדית זה גם האינטרס שלכם

אליעזר היון- Ynet

אליעזר היון- Ynet

קמפיין החרדיות "מנעי קולך ממפלגות ללא נשים", הולך וצובר תאוצה – וזה הזמן שלנו, הגברים החרדים, להכריז: ייצוג נשים חרדיות בתפקידים ציבוריים, הוא אינטרס שלנו. שלנו ממש, ולא (רק) של הנשים האמיצות שמבקשות לחולל את המהפכה.

ההיסטוריה של מאבקי הנשים הדתיות לזכות השפעה ציבורית חוזרת על עצמה, רק שכעת אין לחברה החרדית די אומץ לקבל את השינויים כבעבר. וזה מה שחסר: אומץ, שכן עם הסוגיה ההלכתית וההיסטוריה התרבותית עוד היינו מסתדרים.

רוב הצעירים החרדים שעמם שוחחתי בימים האחרונים, כלל לא ידעו כי עד לפני פחות ממאה שנים, לנשים חרדיות ולא-חרדיות גם לא ניתנה הזכות להצביע. בדיוק כמו התנועה הסופרג'יסטית, נאבקו הנשים הדתיות על זכותן בשנות העשרים של המאה הקודמת, אך היהדות החרדית בראשות "גדולי הדור" פתחה במאבק חריף שלא לאפשר את אותו "איסור חמור" הפוגע בצניעותה של האישה.

הגברים החרדים באותם הימים הציפו את ירושלים בכרזות האוסרות על נשים לבחור, ניסו לחבל פיזית בהליך הבחירות, והמאבק היה כל כך חריף, עד שהבחירות הכלליות למועצה הארץ-ישראלית נדחו שש פעמים דווקא ביוזמתה של תנועת "המזרחי", שקיבלה "רגליים קרות" מהחזית החרדית האימתנית. רק בשנת 1925 בוטל באופן סופי איסור ההצבעה לנשים בקרב בני היישוב החדש.

הזמן בא והכריע

נשמע מדומיין? סוריאליסטי? על פי הלמ"ס חיות בישראל יותר נשים מגברים, כך שלא קשה לדמיין את הירידה החדה במספר המנדטים החרדיים ללא הצבעתן. בתרחיש האופטימי ביותר, מדובר ביותר ממחצית – ובמילים אחרות, כשמונה מנדטים בסך הכל לש"ס ו"יהדות התורה" גם יחד. אז מה קרה? כיצד נוהרות היום הנשים החרדיות בהמוניהן לקיים את ציווי הרבנים להצביע למפלגה חרדית? ניזכר בדבריו של השופט מנחם אלון: "בא וראה כמה גדולים היו דבריו של הרב וינברג בעל 'שרידי אש' בכותבו שבחילוקי הדעות בנושא סוגייתינו (בחירת נשים) 'נניח הדבר לזמן שיבוא ויכריע'. והזמן אכן בא והכריע. הנה כי כן שלושה אבירי רועים שבדור הקודם סברו ופסקו שאין לאישה אף זכות בחירה אקטיבית… אך הזמן בא והכריע שלא כדעתם. בכל ציבור שומרי התורה והמצוות, ללא יוצא מן הכלל, חסידים כמתנגדים, חרדים כדתיים-לאומיים, על מחנותיהם ופלגיהם, משתתפות נשים… זהו המנהג ושוב אין איש מערער עליו".

בהמשך ישיר לדברי הרב וינברג, ניתן לקבוע: הזמן בא והכריע. הגיע העת לשילובן של נשים בפוליטיקה, ולייצוגן על ידי בנות מינן. האמירות כי "אין דרכן של נשים", או "אין כבודה של אישה" אינן רלוונטיות עוד כאשר נשים, גם חרדיות, ממלאות תפקידים ציבוריים כבדי משקל: מנהלות לשכות, רופאות וראשות מחלקות, סוחרות, ואפילו טוענות רבניות.

התפיסה החרדית הממאנת להתעמת עם הנושא, איננה אלא גישה פחדנית המציעה לטמון את הראש בחול אל מול השינויים הסוציאליים המתחוללים גם בה עצמה.

במספר המנדטים החרדיים ללא הצבעתן. בתרחיש האופטימי ביותר, מדובר ביותר ממחצית – ובמילים אחרות, כשמונה מנדטים בסך הכל לש"ס ו"יהדות התורה" גם יחד.

אז מה קרה? כיצד נוהרות היום הנשים החרדיות בהמוניהן לקיים את ציווי הרבנים להצביע למפלגה חרדית? ניזכר בדבריו של השופט מנחם אלון: "בא וראה כמה גדולים היו דבריו של הרב וינברג בעל 'שרידי אש' בכותבו שבחילוקי הדעות בנושא סוגייתינו (בחירת נשים) 'נניח הדבר לזמן שיבוא ויכריע'. והזמן אכן בא והכריע. הנה כי כן שלושה אבירי רועים שבדור הקודם סברו ופסקו שאין לאישה אף זכות בחירה אקטיבית… אך הזמן בא והכריע שלא כדעתם. בכל ציבור שומרי התורה והמצוות, ללא יוצא מן הכלל, חסידים כמתנגדים, חרדים כדתיים-לאומיים, על מחנותיהם ופלגיהם, משתתפות נשים… זהו המנהג ושוב אין איש מערער עליו".

בהמשך ישיר לדברי הרב וינברג, ניתן לקבוע: הזמן בא והכריע. הגיע העת לשילובן של נשים בפוליטיקה, ולייצוגן על ידי בנות מינן. האמירות כי "אין דרכן של נשים", או "אין כבודה של אישה" אינן רלוונטיות עוד כאשר נשים, גם חרדיות, ממלאות תפקידים ציבוריים כבדי משקל: מנהלות לשכות, רופאות וראשות מחלקות, סוחרות, ואפילו טוענות רבניות.

התפיסה החרדית הממאנת להתעמת עם הנושא, איננה אלא גישה פחדנית המציעה לטמון את הראש בחול אל מול השינויים הסוציאליים המתחוללים גם בה עצמה.

מסע עימותים משפיל ומיותר

וכאן מופיעים אנחנו, הגברים. שכן אם חפצי חיים חברתיים חרדים אנו, מאבק הנשים החרדיות שייך גם לנו. "הזמן בא והכריע",

ולנו נותר לבחור – לנוע אתו, או להיוותר מאחור כחברה מנוונת, מדולדלת, חסרת חיים, בדיוק כמו בני היישוב הישן שסירבו לשינויים הסוציאליים והתרבותיים של המאה הקודמת. הם, להזכירכם, מצאו עצמם בשולי החברה החרדית, עם הכינוי המוכר והלא מחמיא "העדה החרדית ממאה שערים".

ברור לכל כי בעתיד הלא רחוק, יכהנו נשים חרדיות כחברות כנסת, ואיש לא יוכל למנוע זאת מהן. מדוע איפוא להמתין ולחוות את מסע העימותים המשפיל והמיותר הזה?

ומה יהיה עם ההלכה? אתם שואלים. האם מותר להטמיע את המציאות החדשה בהלכה, גם כאשר היא נוגדת את פסקי הרבנים האוסרים את בחירתן של נשים? היזכרו נא בסוגיית הזכות לבחור, שבה גילתה היהדות החרדית גמישות מפתיעה, ואיפשרה למיליוני נשים חרדיות לפקוד את הקלפי, על אף האיסור הגורף של גדולי הדור הקודם. גם כיום ניתן לייצר אלסטיות הלכתית שתתיר לנשים זכות הצבעה פאסיבית (הזכות להיבחר). נדרש רק מעט רצון טוב, וגם אומץ.

פורסם באתר ynet

18.12.14

 

הנשים החרדיות שאומרות "לא!"

 יערית אלבז- מאמע

המונח בחירות משמש גם כתזמון הטוב ביותר להשמיע קול. הוא מתעצם יותר כאשר כולם זקוקים וצריכים אותך, גם הקולות החלשים ביותר, אלו הזניחים שבימי ה"שגרה הפוליטית".כי לצעוק צריך לעורר מחאה ובפרובוקציה, ואז אתה מקסימום מקבל לייק בפייס. בבחירות, לעומת זאת, הכל בהרבה יותר פשוט: רק תגיד, תבקש יפה, בלי לצעוק ומיד קולך יישמע. במיוחד אם אתה חכם ועוטף את בקשתך בכל הסרטים האפשריים. חברתי, זניח, מופלא, עדתי, את זה שאף אחד לא טיפל בו עד כה והוא משליך על מגזר שלם.

אבל כאן, יש לנו מקרה דומה (שונה?). העיתוי שנבחר אמנם מתבקש, אבל מי שמכירה את הנפשות הפועלות יודעת שהן היו שם תקופה ארוכה קודם לכן וזוהי קריאתן:

"לא משנה אם את שסניקית אגודאית ליטאית מזרחית או חסידית. אין לך ייצוג במפלגות החרדיות, לא סופרים אותך! אפליה זו מעוגנת בתקנון המפלגות שלא מאפשר לנשים להיבחר בשורותיהן. את מוזמנת להכיר את פתק הבחירות החדש שלך – לא נבחרת, לא בוחרת!".

האם אביב חרדי בפתח?

בתרגום הטקסט המחאתי: נשים חרדיות שמאמינות בעצמן כי הן יכולות ורוצות, צריכות להיות במקום הזה. נשים חרדיות יכולות לתרום ולהניע תהלכים פוליטיים, האם אכן מקומן שם? ומהי הדרך הנכונה לפעול להשגת המטרה?

נקודת השוויון כאן זועקת, המערכת הפוליטית חייבת "תוסף תזונתי הכרחי", הרי יש שם נשים ממילא, למה שהן לא ייצגו את ציבור הנשים החרדיות בעצמן ולא על-ידי גבר או אישה שמיוצגת מטעם מגזר אחר? הן מכירות טוב יותר את ציבור הנשים החרדיות ומחוברות יותר לצורכי המגזר.

השאלות שצריכות להשאל הן: מיהי חרדית? (אם היא מעוניינת דווקא לייצג במפלגה חרדית, שהסבירות לכך בשלב הנוכחי כמעט אפסית),מהי דרכה החברתית? אילו פעילויות ויכולות היא תוכל לממש במרחב הפוליטי, על מנת להביא לשינוי ותועלת, והאם רצונה להשתלב הוא על מנת לייצג ולהועיל לציבור, ולא כצעד מחאתי בלבד? (שאלות מעין אלו אמור להשאל כל נציג ציבור לאו דווקא אישה).

יהיה מעניין לראות מי מהמפלגות החרדיות תוותר על האגו המפלגתי, תרים את הכפפה ללא פחד מתגובות מגזריות ותאפשר שילוב של נשים חרדיות במשכן הדמוקרטיה הישראלי. הנשים החרדיות נמצאות ומניעות תהליכים בכל מקום. האם מקומן גם שם? אם כן, כל היתר הוא עניין של זמן.

פורסם באתר מאמע

5.12.14

מדף מחאה בפייסבוק לתנועה המציבה סדר יום ציבורי

תנועת נבחרות החלה את דרכה כמו מחאות עממיות רבות של העת קרא עוד...

תנועת נבחרות החלה את דרכה כמו מחאות עממיות רבות של העת האחרונה. בפייסבוק. מסתבר שיש לא מעט חרדים ברשתות החברתיות ושם מתנהלים הדיונים בשאלות הכבדות העומדות לפתחה של החברה החרדית. אז איך הכל התחיל?  ומי זו האישה המסתורית בלוגו של נבחרות?

להיות חרדית ופמיניסטית

אריאלה פישר, כיכר השבת

התנועה הפמיניסטית שבתה בעיקרה את לבבם של רבים מחמת שהעניקה לנשים רבות שחשו במועקה קיומית, במה וקול שהיו בבחינת חלום בלבד במשך זמן רב, והפיחה בזאת, רוח חיים, תקווה ואחוות נשים חדורת אידאל.

הפמיניזם החרדי הינו חלק מהתהליך הכללי של ההתפתחות והתהוות השינויים במגזר החרדי. על מנת להבין את המאבק הפמיניסטי, קודם כל יש צורך להבין את התסכול והכמיהה הרוחנית השזורים בהתמודדויות והניסיונות של היהדות בימינו, יחד עם גילוי האני הפנימי, ומציאות השתנות צרכי החברה, בכלכלה, בחינוך ומודעות עצמית שהולכת וגוברת.

עולמן העשיר של הנשים הוא חלק בלתי נפרד מאותו התהליך. התנועה הפמיניסטית שבתה בעיקרה את לבבם של רבים מחמת שהעניקה לנשים רבות שחשו במועקה קיומית, במה וקול שהיו בבחינת חלום בלבד במשך זמן רב, והפיחה בזאת, רוח חיים, תקווה ואחוות נשים חדורת אידאל.

אפשר אולי להגדיר את חוויית הנשים במסורת היהודית כדומה לכל קבוצת מיעוט אחרת. הריבוד של גברים ונשים בתרבות היהודית שיקפה היררכיה גברית-נשית שהייתה קיימת בחברות הכלליות לאורך ההיסטוריה, כאשר נקבע, שאישה עיקר קיומה היא פונקציונלית לבית, כרעיה, אימא, עקרת בית, נתמכת. כל תפקיד אחר אשר נראה כקונפליקט עם המודל הזה נשלל.

להגדיר את התופעה כדיכוי זה רחוק מן האמת. יאמר לזכות הגברים, שלמרות מעמדם, המודל שבו ניתנה כוח, הנהגה והחלטה גברית אקסקלוסיבית, נשים לא חוו תחת ידם התעללות ואלימות על חסרות ישע שהייתה קיימת בחברות אחרות. להפך, הגבר היהודי שהקפיד על רוח היהדות לאורך ההיסטוריה הוא דוגמה למופת לדאגה וכבוד אמיתי כלפי האישה.

אך עם כל זה, ישנו צורך, בפרט בדור האחרון עת חלה התעוררות בחברה בכלל ואצל הנשים בפרט, לבחון מחדש את מעמדן. שכן, ישנם עדיין גופים ואנשים המקבלים החלטות הלכתיות כשכבודן ושלומן של הנשים אינם נלקחים בחשבון.

התפקיד המסורתי הוא לא עוד רצונן היחיד של נשים בימינו, גם נשים במיינסטרים הקהילתי אומרות די לכניעה, מעוניינות להרחיב אופקים ולמממש את ייחודיותן וכישרונותיהן שהיו עד היום בזבוז מתנות הבורא לשווא. נשים רבות מתחילות לשאול שאלות בדבר אי השוויון, ביחסי חלוקה צודקת בוגרת ומוסרית של נטל האחריות, על כך שהקול הנשי אינו נלקח בחשבון בפסיקות הלכה נרחבות, גם בענייני נשים מובהקים.

אחת התובנות הגדולות של התנועה הנשית היא "שהאישי הוא פוליטי". כלומר, כל הבעיות שאישה סברה שהן מנת חלקה בלבד, אם זה אי קידום בקריירה, חוסר הזדמנות למימוש כשרונות, מוגבלות בחירה בכל תחומי החיים, למעשה אלו בעיות חברתיות שהן מנת חלקן של נשים רבות וככאלה זקוקות לפתרונות חברתיים. בפועל לשם כך נצרכת התאגדות, לקום כקבוצה ולעשות מעשה.

אותה התאגדות העניקה לנשים את הכח לשנות את העולם ולהביא אנרגייה נשית, בזו הדרך העולם השתנה לנשים. הכח והחזון הנשי חדר לכל תחום אפשרי, אם זאת תרומה לפוליטיקה, לתרבות, למשפחה, ליצירה, למדעים. בפעם הראשונה בהיסטוריה נשים החלו לקחת את המושכות לידיים ודואגות באמת לרווחתן, לזכויותיהן וחיזוק מעמדן בהצלחה גדולה.

גם בחברה הכללית, כמו החרדית, כמו כל קבוצה מינורית אחרת שמאתגרת את הציפיות והנורמות הקונבנציונליות ברצון אחר, נשים אלו היו ועדיין חשופות לאלימות מילולית ופיזית, מצד אנשים רבים. גם בחברה החרדית, הכפופים לקונסטרוקציה המוסרית של התורה של כבוד הזולת ברמות הכי גבוהות, ועדיין מרשה לעצמה לפגוע בלא רחם כל אישה הבאה לאתגר היררכיה מקובלת, נגד ההלכה והמוסר הבסיסיים.

אם החברה באמת ובתמים הייתה מכבדת נשים, היה נוצר מצב של פתיחות והבנה שיש לנשים צרכים, בין אם אלו צרכים שהיו קיימים מאז ומעולם ובין צרכים שהתפתחו בדור האחרון. לא די בכך שהבעל קונה לאשתו תכשיט, מה יותר כבוד ומשמח לאישה שהיא יכולה להשמיע ולהיות נשמעת ללא איום על עצם קיומה?

אין צורך לדאוג בדבר רוחניותן של אותן פמיניסטיות חרדיות. שהרי הן נשים חזקות שצמחו מליבת הקהילה, מאמינות בה' ובתורת ישראל אך מאמינות שניתן למצוא בתורה עוד רבדים של שלמות, סוגיות שלמות שלא נבחנו, ושלכל עניין ועניין, עם רצון אמיתי ופתיחות מחשבתית לצרכי האחר, אפשר למצוא פתרון יותר הומני והולם. ובזה תוסר הדאגה שאותן נשים משכילות, כישרוניות התרות אחר שורשיהן ומקומן ביהדות ילכו למחוזות זרים.

המגזר החרדי במקום לעודד אותן נשים, ולתת קשב ומענה לשאלותיהן, במקום להנחיל סמכות רבנית אמיצה שתבחן מחדש מה דעת ההלכה האותנטית והגולמית בנושא, ולחקור את שלל האפשרויות ולנצלן בתומן, בוחר מתוך פחד מאובדן ההגמוניה הגברית – להדחיק, לנגח ולחרף אותן, ולהגיד להן שהן לא בסדר.

גם חנה, בספר שמואל, הובנה שלא כהלכה ועלי הכהן חשבה לשיכורה. אך תפילתה נהפכה למודל האולטימטיבי לתפילת העמידה.

בכל אישה בישראל טמונה בחינת 'תורת אמך'. לא בכדי ניתן לנו קול, לא בכדי אנו פועלות כפי שקורה היום. ביטול בחינה זאת היא הפסד נוראי לתורת ישראל והכוונה האלוקית. אם רק נשכיל לנצל את במת ההלכה לצמיחה והפרייה, במקום ביטול והכנעה נוכל להביא להלכה ישרה יותר, נכונה יותר, אנושית יותר. הלכה שהיא אמת התורה ושתביא לתיקון עולם.

לקריאת הטור במקור

 

בג"ץ הורה לאגודת ישראל להסביר את הסעיף המפלה נשים בתקנון המפלגה

ירדן סקופ- הארץ

הסעיף לא מאפשר לנשים להיות חברות במפלגה. השופט עוזי פוגלמן: ברור שלאשה חרדית יהיה קשה לעמוד מול המפלגה ולהיחשף, העובדה שנשים חרדיות אינן משתתפות בעתירה לא פוסלת את הדיון 

את העתירה הגישה עו"ד תמר בן פורת נגד רשם המפלגות והסתדרות אגודת ישראל, לקראת בחירות 2015. בנוסף, שופטי בג"ץ אישרו אתמול לעשרה ארגוני נשים להצטרף לעתירה, בהם איתך מעכי, מרכז רקמן באוניברסיטת בר אילן, עמותת קולך, ויצו, נעמת ושדולת הנשים.

במהלך הדיון ציינה ראש ההרכב, השופטת אסתר חיות, כי "הדרת נשים היא במהות של ערך השוויון בחברה". היא שאלה את עורך הדין המייצג את אגודת ישראל כמה נשים היו במפלגה מיום הקמתה, ומכיוון שהתשובה היתה אפס, ציינה השופטת כי המספר רק מוכיח שהשאלה שמעלה העתירה היא "מהותית וכבדת משקל". השופטת ענת ברון הדגישה כי יש לזכור ש"אגודת ישראל איננה מפלגה של חרדים אלא של חרדים וחרדיות". השופט עוזי פוגלמן, בהתייחסו לשאלה מדוע נשים חרדיות לא הגישו את העתירה, אמר כי בנסיבות הקיימות ברור שלאשה חרדית יהיה קשה לעמוד מול המפלגה ולהיחשף, ולכן העובדה שאין נשים חרדיות עותרות איננה פוסלת את הדיון בעתירה.

פרופ' נטע זיו, שייצגה את ארגוני הנשים, אמרה במהלך הדיון כי "העתירה מהותה באפליה המחייבת התערבות. לא היינו מגיעות לבג"ץ מבלי שנדע שמאחורינו קבוצה של נשים חרדיות שתומכות בעתירה". עו"ד בן פורת הדגישה בפני בג"ץ כי מדובר במאבק של נשים בכלל, לא רק של נשים חרדיות. יש לציין כי במסגרת הדיון בעתירה הגישה למשרד המשפטים עמותת "נבחרות", המייצגת נשים חרדיות, נייר עמדה התומך בעתירה בנושא ומסביר מדוע לנשים חרדיות יש קושי להצטרף להליך משפטי מסוג זה.

בחוות דעת שהוגשה מטעם היועמ"ש בנוגע לעתירה לפני כחודשיים כתב עו"ד יונתן ברמן מהפרקליטות כי "קשה לחלוק על כך שהוראת התקנון פוגעת בשוויון. כלל הפוסל אנשים באופן גורף בשל השתייכותם הקבוצתית מעורר קושי. חמור הדבר במיוחד כשהכלל מופנה לקבוצת מיעוט. נשים בחברה החרדית היא קבוצת מיעוט שבתוך מיעוט. לא הוצג כל טעם ענייני או שוני רלוונטי שיש בו להסביר את ההבחנה הטבועה במינו של אדם, ומסביר מדוע אשה מנועה כליל מלהיות חברה במפלגה".

ואולם, בהמשך קובעת חוות הדעת כי אל לה למדינה להתערב ולפסול את הסעיף. לפי חוות הדעת, "אין בכך כמובן כדי להביע תמיכה או לתת גושפנקה לכלל המונע את חברותן של נשים במפלגת אגודת ישראל או במפלגה כלשהי, או כדי לומר כי מפלגות רשאיות לקבוע בתקנונן כל הוראה שיראו לנכון. עמדה זו מתבססת בעיקר על התפיסה בדבר הריסון הראוי להתערבות שיפוטית במרחב הפעילות המפלגתית, בשל האופי המיוחד של המרחב המפלגתי המחייב גמישות מרבית בקבלה של רעיונות ותפישות עולם, גם כאלה שאינם הולמים את עקרונות היסוד של השיטה, ואשר מאתגרים את תפישותיו של הציבור הכללי".

כמו כן, נכתב במסמך כי "מנקודת מבטם של חברי הקהילה אשר מזדהים עם הבסיס הערכי של אגודת ישראל, הפרדה זו נתפסת, ככל הנראה, כעניין מקובל שביסודו נימוק הלכתי. הנימוק ההלכתי, גם אם אינו מקובל על הכלל, וגם אם יהיו מי שיחלקו עליו לגופו, הוא חלק ממערכת מוכרת וידועה של ערכים תרבותיים שלפיה נוהגת קבוצה מסוימת בחברה הישראלית. ומנהג זה נוהג עשרות בשנים".

לכתבה במקור

תצלום: עמוס בן גרשום, לע"מ