Uncategorized דף הבית כתבות וידאו מהמגזין שלנו מהתקשורת

'חרדית מדוברת' | הפודקאסט שמגשר בין העולמות

אסתי שושן, מנכ"לית נבחרות, חוזרת עם העונה השנייה של הפודקאסט "חרדית מדוברת". בכל פרק, אסתי מנהלת עם האורחות והאורחים שיחות מעמיקות ופתוחות על החיים בחברה החרדית, יחסי דת ומדינה, אתגרים והזדמנויות. באופן זה, הפודקאסט "חרדית מדוברת" מהווה במה ייחודית לקולות חרדיים מתונים וליברליים, שלעתים קרובות אינם זוכים לייצוג מספק בשיח הציבורי. באמצעות שיחות עומק עם דמויות כמו אפרת שוקרון, אלי ביתאן, עדן אביטבול ומשתתפים נוספים, הפודקאסט חושף את המורכבות והגיוון הקיימים בחברה החרדית המודרנית. הוא מאפשר לקהל הרחב להכיר נקודות מבט חדשות על נושאים כמו זהות, אמנות ותרבות בעולם החרדי, ובכך מקדם הבנה עמוקה יותר ודיאלוג פתוח בין מגזרים שונים בחברה הישראלית. והנה הצצה לפרק הראשון בהשתתפות העיתונאי החרדי אלי ביתאן.
אלי ביתאן, שדרן וקומיקאי התארח לאחרונה ב'חרדית מדוברת'. בפרק המלא אסתי ואלי נוגעים בנושאי ליבה רבים במהלך השיחה, והם עוסקים בשאלת גיוס החרדים מזווית לא קונבנציונלית: רצונם של גברים חרדים להתגייס ולקחת חלק במתרחש במדינה אל מול חוסר היכולת.  הם משוחחים על השבר שנגרם, בין היתר, מהפערים העצומים בין הנהגת העדה החרדית – רבנים קשישים- לבין הציבור שלהם, ש 60% ממנו הינם ילדים מתחת לגיל 18 שחשופים לעולם הדיגיטלי ולרשתות חברתיות. ביתאן מדבר על החברה החרדית באהבה גדולה אבל הוא גם לא חוסך בביקורת. הוא מתאר באותנטיות את אתגריה של התקשורת החרדית בעת מלחמה. שיחה מלאה בהומור והגות, וגם בעובדות שחשוב להכיר.

הדרת נשים ומה ניתן לעשות כדי להתמודד עם התופעה?

בפרק נוסף  של "חרדית מדוברת", אסתי שושן משוחחת עם אפרת שוקרון, שדרנית ב"כאן מורשת" ופעילה חברתית נגד הדרת נשים חרדיות. אפרת, בתו של חבר הכנסת לשעבר הרב חיים אמסלם, חושפת את המציאות המורכבת של נשים חרדיות במרחב הציבורי. היא מספרת על מאבקה המשפטי נגד הדרת נשים באירועים ציבוריים ומציעה פתרונות יצירתיים לשילוב נשים. אפרת משתפת בחוויותיה כאשת תקשורת חרדית ומדברת על חשיבות הייצוג הנשי בתקשורת החרדית. היא גם מתארת את השימוש ברשתות חברתיות ככלי לשינוי תודעה בקהילה החרדית. לבסוף, אפרת מספרת על הדרך הייחודית שעברה מבית פוליטי ועד להיותה מנחה בתוכנית המנהיגות 'הנבחרת'. שיחה מעמיקה על שוויון מגדרי, זהות חרדית ושינוי חברתי.


מגזענות ליצירה בחברה החרדית!

עדן אביטבול, משורר, תסריטאי ובעל טור שבועי ב"מקור ראשון", חושף את מסעו האישי והמקצועי בעולם התרבות החרדית. כבן לבעלי תשובה, אביטבול מתאר את חווית ה"הגירה והזרות" בחברה החרדית ואת השפעתה על יצירתו. עדן מדבר על ההצטלבות של אפליה על רקע מוצא וחזרה בתשובה, ועל הקשיים בהשתלבות בחברה החרדית עם שם חריג בנוף החרדי האשכנזי "עדן אביטבול". אביטבול מעלה את התהייה האם בעלי תשובה יצליחו אי פעם להיטמע באמת בתוככי החברה החרדית ולהיצמד לקודי הלבוש ההתנהגות וסגנון החיים המחמירים שלה?

בנוסף, אביטבול נותן הצצה לשירה המחתרתית שלו המבטאת קול חרדי גברי וישיבתי מודחק. לתפקידו כיועץ תוכן בעונה השנייה של הסדרה "שבאבניקים", תובנות על יצירת תרבות חרדית, האתגרים בפניה, ועל השאלה אם היא בכלל קיימת. הוא גם מתייחס לאירועי אוקטובר 2023 והשפעתם על יצירתו ועל סוגיית גיוס החרדים. השיחה מציגה מבט מורכב על זהות, שייכות ואמנות בעולם החרדי המשתנה.