מהתקשורת

ימי התנועה הראשונים: שמות את הקלפי על השולחן

עקיבא נוביק, ידיעות אחרונות

יוזמה חדשה של חרדיות קוראת לנשים להימנע מהצבעה למפלגות שאוסרות על אישה לרוץ לכנסת. "אם מישהו חושב שאנחנו לא ראויות להיבחר, נישאר בבית להכין שניצלים ולא נצביע". בקרוב מהפכה? לא בטוח

אסתי שושן . "אין איסור הלכתי לאישה לכהן כחברת כנסת. זו הטעיה של הציבור"

אסתי שושן, עיתונאית חרדית, כמעט ירדה אתמול למחתרת. מפלס הלייקים בעמוד הפייסבוק שפתחה, המעודד נשים חרדיות שלא להצביע, זינק בבת אחת. הסיבה: המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, נדרשו להסביר למה אין נשים ברשימותיהן, והודיעו לוועדת הבחירות המרכזית כי "אין בחלוקת תפקידים זאת כדי הדרת נשים, כדי הפליית נשים, או כדי לטעון כי נשים פחותות מגברים". מי שהגישה הזו אינה מקובלת עליו, הבהירו, "יתכבד ולא יצביע למשיבות". בתגובה החליטו לא מעט גולשות וגולשים, שכנראה לא אהבו את התשובה, להתכבד ולא להצביע.

מספר המצטרפים לדף אמנם אינו גדול במונחים אלקטורליים — פחות מאלף נכון לאתמול בערב — אך הוא בהחלט מעיד על מגמה. לראשונה קוראות נשים חרדיות שלא להצביע למפלגות החרדיות הקלאסיות, כאקט של מחאה על אי שילוב נשים ברשימות.

שושן, אם לארבעה שקוראת בעצם תיגר על התפיסה שרואה בה קודם כל אם לארבעה, מכירה היטב את החברה החרדית ואת הציות המוחלט לרבנים המוגדרים "גדולי הדור" ולעסקניהם. ובכל זאת היא אופטימית. "אני שומעת המון נשים עם טענות מאוד רציניות על השיטה הקיימת, לצד הפחד ליזום", היא אומרת. "אני מקווה שהיוזמה תעודד אותן לעשות עם זה משהו, גם אם זה אומר לא לשים פתק מפלה בקלפי. גם על זכות ההצבעה לנשים היו בעבר לא מעט פשקווילים וחרמות, והיום דואגים לבייביסיטר כדי שהן יצביעו. הנשים החרדיות היום הן אקדמאיות, נשות עסקים עם קריירות מפוארות ורקורד של עשייה. ואם מישהו חושב שאנחנו לא ראויות להיבחר — אז נישאר בבית להכין שניצלים ולא נצביע, או שנצביע למי שחושב אחרת".

בראש העמוד שפתחה שושן, "לא נבחרות, לא בוחרות", מתנוסס ציור של קלפי ועליה איקס אדום גדול, יחד עם הסיסמה: "להצביע לכם? לא תודה, אני במטבח". וגם אם היקף הגולשים שסימן לייק לא מתקרב למנדט, זהו בהחלט הבהוב תיגר לא שגרתי בציבור החרדי. החברה החרדית עוברת אמנם מיני־מהפכה פמיניסטית, והמילים "מנכ"לית חרדית" או "עיתונאית חרדית" הן כבר לא אוקסימורונים, אבל הייצוג בכנסת נותר עדיין טאבו כבד. כבד כל כך, שגם הנשים החרדיות שפנינו אליהן — דמויות בולטות, שאם וכאשר ייפתחו שערי הפוליטיקה החרדית יהיו כנראה המועמדות הטבעיות להשתלב בה — לא ממש מתלהבות מהרעיון לרוץ. למעשה, כולן מביעות תמיכה בציות מוחלט לצו הרבנים.

עדינה בר שלום למשל, בתו הבכורה של הרב עובדיה יוסף ואחת ממחוללי המהפכה האקדמית בעולם החרדי, מגיבה בצחקוק לשאלה אם תיאות לרוץ לפוליטיקה. "אני נמנעת מלהגיב בכל עניין פוליטי", היא אומרת. "זו שאלה תורנית וצריך לשאול רבנים. מי אני שאענה במקומם? אותי לא הייתם רואים בכנסת, מפני שאני עוסקת בדבר שהוא מאה פעמים יותר חשוב מאשר להיות חבר כנסת".

גם יהודית יוסף, כלתו של הרב עובדיה והאישה החזקה בש"ס, המנהלת את בית הרב, הגיבה בגיחוך והסכימה רק לומר שהציבור החרדי מנוהל על ידי רבניו, "וטוב שכך", כדבריה.

"ההלכה פוסלת את זה, אין חוכמות", אומרת גם שלהבת חסדיאל, אשת עסקים ותקשורת חרדית. "אם וכשהרבנים יאשרו, אני אחשוב אם אני באמת יכולה לשנות שם משהו. אבל זה מאוד היפותטי ואני שלמה עם המצב".

אבל מנכ"לית ארגון "מאיר פנים" רחלי איבנבוים, 27, חסידת גור ואמא לשניים, מודה שהנושא מעניין אותה. "זו שאלה שעסקתי בה בעבר, אבל כיום אין לי חשק בגלל שאני מכירה את המערכת הפוליטית", היא אומרת. "מקובל עליי שכיום ש"ס ויהדות התורה לא יכולות להריץ נשים לכנסת. עם זאת הייתי מצפה מהן ליצור ועדה פנימית שתהיה מורכבת מנשים ותייצג את כולם, ובהצבעות הפנימיות הן בעצם תהיינה קול נשי שישפיע ויגיד את דבריו".

אז למה לא בפרונט?

"כי אם המפלגות רוצות שאנשים יראי שמיים יצביעו להן — זה לא יקרה. אבל כן ישנן דרכים ראויות ומכובדות לא פחות לשלב נשים במעגל קבלת ההחלטות. אין לי בעיה להיות בכזו ועדה. אם יציעו לי לרוץ לכנסת, אשקול את זה".

ובכל זאת, לאלף הלייקים ההם יש חשיבות בשל המצב הרגיש שבו נמצאת כיום הפוליטיקה החרדית. כי מאחורי הפרגוד בבחירות הקרבות יעמדו לרשות הבוחר החרדי לא פחות משישה פתקים: בנוסף למפלגות הקלאסיות, ש"ס ויהדות התורה, מתמודדות גם נצח (אשכנזים שפרשו מיהדות התורה), נ־נח (ברסלבים, חסרי סיכוי ריאלי), כוח להשפיע (אנשי אמנון יצחק) ועם שלם (של הרב אמסלם המתחרה בש"ס, שיעבור כנראה את אחוז החסימה). הריבוי הזה עשוי לגרוע מהמפלגות הוותיקות שניים ואפילו שלושה מנדטים שילכו לפח, ועל כן יוזמה כמו "לא בוחרות, לא נבחרות" מטרידה את העסקנים.

אבל לפי הפרשן החרדי הבכיר יוסי אליטוב, אין למפלגות סיבה ממשית לדאגה. "לנשים בחברה החרדית יש את התפקיד החשוב ביותר, וכך גם רובן המוחלט רואה את זה", הוא טוען. "האישה החרדית עוסקת לרוב בחינוך ובבניית המסגרת המשפחתית. מושג של קריירה לאישה החרדית אינו נפוץ, הקריירה שלה זה להיות מי שמגדלת את הדור הבא ומשמשת כדמות המרכזית של המשפחה. מאחר וזו התפיסה החרדית, לא סביר שהרבנים ישנו את זה".

שושן, מצידה, רחוקה מלוותר. אתמול, בעקבות תגובת המפלגות החרדיות, העלתה לעמוד הפייסבוק פוסט חריף. "המפלגות טוענות שמטעמי צניעות לא יאה שאישה תיבחר לכנסת", כתבה. "וכי יאה לה לעסוק בעריכת דין (כמו שהתפאר השבוע אחד הש"סניקים באשתו)? האם יאה לה לנהל בתי ספר, להיות עיתונאית, עורכת, פרסומאית, מנכ"לית? …כל אלה תפקידים שמחייבים את האישה לצאת ממטבחה, לעמוד בקשר עם הציבור, לתת לו שירות, לדבר, להתנסח. "יש למפלגות ולראשיהן אינטרס ברור להסתיר זאת מהנשים וגם מהגברים: אין שום איסור הלכתי לאישה לשמש כחברת כנסת. זו הטעיה של הציבור".

לקריאת הכתבה במקור